Abloc winter challenge (VinterVättern) 2017

Det är ju andra året jag kör Abloc Winter Challenge och i år tänkte jag  inte skriva så mycket om själva rundan eftersom upplevelsen av den är beskriven i föregående års inlägg (leta i arkivet under december 2016). Jag tänkte nu dela med mig av lite mer praktiska tips hur man kan ta sig igenom äventyret det innebär att cykla runt Vättern på vintern. Jag vet ju att många är sugna på att köra denna utmaning! Men det verkar lätt att hitta en massa anledningar till att inte ge sig på detta vilket är synd, det är en riktigt rolig dag att få uppleva och minnas. Dessutom är turen under en tid då det annars inte händer så mycket på cykelfronten.
 
I år var det ju en extra krydda inlagd med att ha Winter Race dagen efter, med riktigt fina priser till både damer och herrar. Jag skriver mer om Winter Race i ett kommande, separat inlägg. 
 
Winter Challenge - 33 mils vintercykling runt Vättern
I år hade jag lite vånda över i vilken grupp jag skulle köra med. Jag har ju haft ett träningsuppehåll under hösten där jag tappade en hel del cykelstyrka så mina förutsättningar att köra som förra året, det vill säga i snabbgruppen, var inte lika bra denna gång och det kändes lockande att köra lite softare och safe. I uppsnacket inför årets runda sade arrangörs-Mattias att vi hade kört lite väl fort föregående år, vi snittade då ca 28 km/h. Signalen var att snabbgruppen skulle dra ned något på tempot i år. Det gjorde att det kändes rätt att starta med snabbgruppen även i år och om det kändes för jobbigt, byta till den snygga lite mer softa gruppen. Man kan väl säga att starten på rundan i år inte riktigt stödde det tänkta upplägget utan det kördes på rätt friskt och här blev det till att slita för att hänga med. Kanske hade det att göra med att vi hade starka elitkillar med i gänget som behövde få upp värmen? Eller att adrenalinet behövde få utlopp hos både den ena och den andra? 
Mysbelysning på vid start, här snabbgruppen. Photo: J-bild.se, PeaX Svensson för Abloc
 
Tivedens grusväg, suger som bara den Photo: Stefan Stolpe
 
Nåväl, jag fick slita betydligt mer i år under hela rundan och var rätt utnött flera gånger. Vid mil 21 kom den stora svackan och jag funderade på att invänta snyggruppen för att byta till den vid nästa stopp. Men skam den som ger sig, bara att plocka fram det berömda pannbenet och slita sig med resterande del också. Det var verkligen inte en självklarhet att jag skulle palla att ta mig i mål med denna grupp i år så jag är riktigt nöjd med den bedriften även om jag låg på rulle rätt mycket sista delen. Fördelen med det var att Albin var i närheten, han hade tagit med sig högtalare så vi hade juste musik att nynna till och det hjälpte en massa i det läget. Om man nu går tillbaka till uppsnacket så kan man sammanfatta rundan så här: 
 
Eftersom vi körde lite för fort förra året i snabbgruppen så körde vi ännu fortare i år! Vi snittade 29 km/h mot 28 och hade rulltid på 11:24 mot 11:53. Länk till rundan på Strava. Med vintercykel är det här ett bra tempo, särskilt på så lång sträcka. Men jag vet att nästa år - då ska det gå lite långsammare:o) Stort tack till alla starkingar som drog hela dagen och lotsade runt hela vägen!
Paus i Vadstena efter 23 mil Photo: J-bild.se, PeaX Svensson för Abloc
 
Väderprognos
Väder, det är ju något man grottar ned sig i deltaljnivå dagarna innan denna aktivitet inträffar. Ser jag att det ska bli dåligt väder så laddar jag desperat ned en ny väderapp som kanske kan visa något annat väder. Och så tror jag på den som visar bäst förutsättningar. Det är mitt sätt att mentalt ladda för årets längsta runda. Väderprognosen den här gången var ungefär som när man kör Vätternrundan för övrigt - småregn och lite blåst mest hela dagen. Inga stormbyar, hällregn, minusgrader eller vinterväglag att vänta. Helt okej med andra ord, jag var mest glad att de stora regnmängder som synts på väderprognosen i veckan reducerats till att bli mer av duggvariant. Jag ska erkänna att cykla denna runda i hällregn inte känns jätteattraktivt även om jag självklart skulle göra det också men med lite mindre glädje. Det ultimata hade varit att ha lite snö (inte snöstorm) och någon minusgrad. 
På väg ut från Vadstena. Varma, torra kläder på. Photo: J-bild.se, PeaX Svensson för Abloc
 
Packning
För den som går och funderar på hur sjutton man klär sig för denna runda på vintern tänkte jag dela med mig av hur jag packar och klär på mig. Jag har ju gjort detta två gånger nu och har lyckats ta mig igenom rundorna utan att få kalla fötter eller blåfrusna fingrar. Just kläderna kan vara en källa till oro inför en sådan här tur och att tänka till kring klädval kan vara skillnaden mellan himmel och helvete på rundan. Man har totalt 5 stopp under dagen varav 2 längre där det finns gott om tid att byta om till torra kläder. Grundprincipen är att hellre packa för mycket saker och kanske inte använda allt istället för att upptäcka att man har för lite ombyten med sig.
 
För att det ska vara enkelt och smidigt lägger jag sakerna i två påsar, nummer 2 i botten och 1 längst upp i väskan. För säkerhetsskull måste jag skriva numren med spritpenna på påsarna också ifall jag skulle bli snurrig och blanda ihop prylarna. 
Packat o klart
 
Här är hela listan på vad jag har på mig vid start kontra har i mina påsar för ombyten. Detta får man ju givetvis anpassa efter väderleken men jag tror att jag hade klarat mig relativt bra med nedan saker även om det hade varit ännu kallare. Hade det regnat mer hade jag nog behövt komplettera med en regntät jacka och skoskydd (som ju inte finns) i första hand. 
 
Vid start
  • Tunt underställslinne
  • Långärmad underställströja i ull
  • Långärmad underställströja i syntet
  • Cykelbyxor korta med padding
  • Vintercykelbyxor långa utan padding
  • Underställsbyxor i ull
  • Korta underställsunderbyxor typ boxer
  • 2 par strumpor i ull
  • Buff
  • Mössa av tunnare format
  • Brett pannband 
  • Linersvantar i ull
  • Vinterhandskar, fingervariant
  • Tjocka vinterskoöverdrag
  • Vintercykeljacka (inte supertjock)
  • Värmekuddar för händer och fötter med hållbarhet på ca 8 tim (upplevs i verkligheten som ca 6)
Packning påse 1 (45 min paus i Karlsborg)
  • 2 Långärmad underställströja i syntet
  • 1 par strumpor i ull 
  • Buff
  • Brett pannband 
  • Vinterhandskar, lite tunnare variant
  • Powerbank för att ladda Garmin
Packning påse 2 (45 min paus i Vadstena)
  • Tunt underställslinne
  • Långärmad underställströja i ull
  • Långärmad underställströja i syntet
  • Cykelbyxor korta
  • Underställsbyxor i ull
  • Linersvantar i ull
  • 2 par strumpor i ull
  • Buff
  • Mössa av tunnare format
  • Brett pannband 
  • Tjockare vintehandskar, krabbvariant
  • Tjocka vinterskoöverdrag
  • Tjock cykeljacka
  • Batteripack till framlampan
  • Värmekuddar för händer och fötter
  • Powerbank för att ladda Garmin
  • Smålampor ifall batterierna tar slut till de större
Fot och handvärmare. GULD värda. Glöm inte dessa, räddar fötterna från amputering, jag lovar
 
Andra tips att ta med sig
Vissa saker är självklara men kan sägas ändå! Här är några saker jag tycker är bra att tänka på för att klara detta och ge både sig själv och andra en bättre upplevelse. 
 
Dela upp rundan i etapper
Särskilt när det känns tungt och långt hjälper det att tänka när nästa paus är. Att få stanna till och få i sig energi är ju rena lyxen och jag tänker att det är som 3 lite längre vanliga distansrundor fast med mat mellan. Normalt stannar jag aldrig på distansrundor för att äta så den skillnaden är enorm. 
 
Tro att du klarar det, ta hjälp av varandra och tänk positivt
Ja du behöver ha cyklat en del på vintercykeln innan du ger dig av. Men! Det är inte vid denna tid på året som du är i bäst form, inte kompisarna heller. Det bästa med vintercykling är ju att det inte behöver gå fort. Det är olika fartgrupper. Du behöver inte dra hela tiden. Det är långt för alla så alla får svackor. Bara att prata högt om det så hjälper andra till, det är sällan alla får svackor samtidigt. Obs det betyder inte att det är okej att ständigt gnälla över att det gör ont för det gör det för de flesta. Men det är helt ok att säga att man har en svacka och behöver ta det lugnare och lägga sig bak. Det underlättar självklart att tänka och vara positiv mot sig själv men också mot andra. Så försök hålla uppe humöret (eller välj att vara lite smidig i ditt uttryck om det är allt för överjävligt:) Ge kompisen en pepp om denne har det tungt, det känns aldrig så bra att få några peppande ord som när man har en dipp och det är en bit kvar. 
 
Kom ihåg att dricka och äta
När det är kallt måste jag ofta påminna mig om att dricka, det kommer inte lika naturligt som på sommaren. Du förbrukar mer energi för att hålla dig varm och kroppen behöver vätska, även om du inte känner törst. Dricker du inte tillräckligt är det svårt att undvika trötthet och tillslut krampkänningar. Så planera hur du ska dricka innan du ger dig av och håll dig till planen. Ät också ordenligt på pauserna så ökar chansen väsentligt att du orkar mer än vad du tror. Ablocs fika är inte att leka med utan här finns det massor av gott att välja mellan; kaffe, våfflor, kolakakor, Coca-Cola, kärleksmums, bars, gel med mera. Som det bästa julefterrättsbordet du kan tänka dig. Tänk till vad du ska äta, och hur, mellan pauserna. Det är inte helt enkelt eller säkert att fiska upp en bar ur bakfickan med tjocka vintervantar på. Dessutom är det risk för plomblossning om bar:en är av fel variant då den fryser och blir för hård. Banan är en lysande uppfinning och går att tugga av änden på enkelt i kyla. Ramväska känns ju rätt ute men i detta sammanhang praktiskt. Större godisbitar i gele fryser inte så det kanske kan vara nåt förutom bitar av bars av nån bra modell. 
 
Ha en struktur för pauserna 
De långa pauserna är på 45 minuter. Det låter länge men jag lovar, tiden går fort. Det gäller att ta vara på tiden så du hinner både byta kläder, gå på toa och få i dig  mat. Bestäm dig innan för hur du ska använda tiden och håll planen så slipper du bli stressad och upptäcka att du inte hann något av momenten innan det är dags att ge sig iväg. Allra viktigast är att få i sig energi skulle jag säga som prioritering. 
 
Kompislapp
Glöm inte detta. Please! Förläng dina stänkskärmar med en kompislapp som snudd på släpar i backen. Det är inte kul att ligga bakom någon som inte har en kompislapp och risken är att du får ett pris som den sämsta polaren vid prisutdelningen på kvällen. Det är mycket roligare att få pris som den bästa:o) Ta en IKEA-skärbrada i soft plastmaterial, en assaver, gamla mtb slangar av bred och tjock variant, bigpacklock eller andra kreativa lösningar för detta. Bara gör det! 
 
Glasögon med rätt glas
Kom ihåg att byta glasen på glasögonen. Det har du ju redan gjort kanske men viktigt att ha genomskinliga glas utan färgtoning på eftersom det är mörkt stor del av aktiviteten. 
 
Kepsskärm under hjälmen och tejp eller skal på densamma
Många tycker att det är praktiskt att ha eftersom det skyddar både mot regn och sol. Jag själv tycker töntighetsfaktorn är för hög så jag kör utan detta:) Fick även tips av Johan Bernås att tejpa över ventilationshålen på hjälmen eller köra med skal på den för att minska kylan på skallen. 
 
Powerbank 
Man vill ju logga allt! Men rundan är lång och batterierna håller lite sämre när det är kallt så en bra powerbank är fint att stoppa ned i väskan och använda för att ladda t ex gps-klockan (eller elmotorn?) vid pauserna. 
 
Piffa gärna till det!
Några tänker ju ett steg längre innan det är dags för denna aktivitet och piffar till sin cykel med julbelysning, glada tomtenissar på kompislappen, har musiklista som är anpassad för målgruppen och tar med högtalare. Alla sådana inslag är givetvis inga måsten men de är guld värda och väldigt uppskattade av kompisarna.
 
Så - nu finns det ju inga ursäkter till att inte köra Winter Challenge nästa år!
#1 - - Anonym:

Jäklar va påklädd du var, hade inte hälften och fick ändå köra barhänt hela Dan för att inte smälta bort totalt.
Andreas från Umeå

Svar: Jösses! Jag är ju kanske rätt frusen av mig, hade inga problem med svettningar alls😊
marie rydne