Vår- och sommarplanering

Nu sätter utesäsongen snart igång och min grovplanering för våren innehåller en del lopp, läger och några motionsaktiviteter. 

Det ska bli riktigt roligt att sätta igång med den riktiga uteträningen som i första hand bygger på mitt eget träningsschema såklart men en hel del aktiviteter går att få in i de organiserade träningstillfällen som finns i Göteborg. Till exempel sätter Peleton igång på tisdag i nästa vecka, där man ses kl 06 på morgonen och kör järnet runt en bana på nästan 4 mil. Här får man vara snabbtrampad och försöka hänga med så länge det bara går, eller så får man köra i uppsamlingsheat med andra som också blir avhängda. Sen är det gemensam frukost. Rolig intensivkörning och ett uppvaknande innan det är dags att gå och jobba. 

På tisdagskvällar är det sedan träning med Racesektionen i HCK så det blir en del dubbelpass att se fram emot under våren dessa dagar. Resterande dagar i veckorna håller andra klubbar i, jag får anpassa mig och vara med då det funkar beroende på hur jobb och resor ligger. Överlag är jag lite ledsen över att min träningskompis Jessica är skadad och därmed något osäker på hur hennes säsong kommer att se ut. Så det blir till att köra med mycket killinslag i år. Kul och förmodligen väldigt utvecklande men ändå trist då vi ju har väldigt roligt när vi kör ihop.

Här är min grovplanering för vårens/sommarens aktiviteter;

8-10/4         Läger Laholm med HCK
– Fredagen innehåller träning med Mattias Reck som är tränare för Giant-Alpecin. Förra årets upplägg med honom var rätt tufft och kul. Jag lyckades hänga med i 10 mil av 13 innan jag bonkade. Herrejösses så slut jag var men jag var ju inte ensam, någon tog till och med tåget tillbaka till Laholm:) Det ryktas om ett annat upplägg i år, spännande! Lördagen blir det backträning över Hallandsåsen och söndagen valfritt upplägg. Hoppas på okej väder även om det faktiskt kan vara kul att cykla i regn också.

23-24/4       Tävlingar i Örestad, tempo och linje
– Ska reka alla banor ordentligt i år så jag slipper köra fel och bomma hela tempoloppet som jag gjorde för två år sedan.

30/4-1/5       Läger med Lygnens subgrupp, Bjärehalvön
– Upplägget kommer med all säkerhet att vara ”intensivt”= galet hårt om jag känner det här gänget rätt. Firar min födelsedag med att vara på läger, måste vara det bästa sättet att fylla år på. 

6-8/5            Ev Gran Fondo/UCI tävlingar i Köpenhamn annars läger med SubXX i Uppsala
– Har inte bestämt mig ännu.

21-22/5        Tävling, Wänershof GP och linje i Vänersborg

28/5              Västkusten Runt 20 milaren 
− Hoppas jag har möjlighet att köra och vara funktionär innan/efter loppet då det är hemmaklubbens lopp.

3-6/6             Tävlingar i Stockholm alt Orust Runt
− Har ej bestämt om jag kör alla eller delar av dem då det även är Orust Runt den 4/6 som subgruppen i Lygnen kör.

11/6               Tjejvättern med bästa tjejerna

18/6               Vätternrundan med Lygnens venner

3/7                 Maratona dles Dolomites, Italien

10/7               Etape du tour, Frankrike

29-31/7         Veteran SM, Halmstad
– Hoppas Jessica har återhämtat sig efter skada så vi kan köra partempot i år också<3

Augusti        
Ej planerat ännu, har en IronMan inbokad att ta hänsyn till

Jag har tänkt att försöka köra in tempocykeln som jag jag köpte förra året och göra en del tempolopp. Får se hur jag lyckas med det då jag inte riktigt har upplägget i kroppen på hur jag ska fördela min kraft men det lär jag mig säkert med tiden tänker jag. För övrigt är det ju Wiliern som gäller för de flesta loppen. Kanske att min resecykel Cannondale får vara ett träningsalternativ för att fördela slitaget mellan de olika cyklarna bättre. 

Tempohojen, en rolig cykel som kan gå riktigt fort beroende på den som trampar

 Racerhojen, min favorit
 
Resehojen, får bli lite träningscykel också tror jag
 
Mattias Reck på förra årets läger
 
Jessica och jag förra året, första uterundan. Hoppas på snabb återhämtning från skadan!
 

Sommarlängtan..

Nu när vi har cyklat över Anderna känns det lite segt att invänta vår, sommar och fincykling på hemmaplan. Jag vill ju liksom att det ska vara typ slutet av mars/början av april nu och att vägarna ska vara grusfria. För mig känns det ju som att utesäsongen borde vara i full gång. Men det är den ju inte riktigt så det är väl kanske ett bra tillfälle för mig att träna mitt tålamod. Det är bara att invänta några veckor till och köra vinterträning som vanligt alltså. I avvaktan på fågelkvitter och mer kvällsljus kan jag ju börja snegla mot sommarens semesteräventyr för att hålla motivationen på topp. Det är viktigt att ha något litet extra att se fram emot tycker jag.

Så – i sommar ska vi köra ett lopp i Italien & ett i Frankrike, båda i juli. Innan dess ska jag ju köra en del lopp på hemmaplan men exakt vilka det blir är fortfarande lite i planeringsfasen. Klart är i alla fall att jag ska ingå i en snabbgrupp på Vättern, köra Orust Runt och Tjejvättern. 

Här tänkte jag göra lite reklam för att cykla i utlandet på semestern och berätta om de lopp vi ska ta oss för.  

Lopp 1, Italien - Maratona dles Dolomites 
Vi börjar med Italien där vi kör den 3/7, Gran Fondosträckan mellan Partenza och Corvaro i norra Italien. Det här loppet verkar ju vara en utmaning. Längden på loppet och den totala höjdstigningen är dryga 14 mil och ca 4200 höjdmeter. Det i sig är ju helt ok men tittar man närmare på den genomsnittliga lutningen på backarna så ser det ganska tufft ut. Passo Giau med ett snitt på 9,3% i nästan en mil och efter det kommer en kort sekvens i slutet av hela loppet på 19%. De andra backarna är ju inte heller av svensk karaktär om man säger så. Hm, hur ska detta gå till kan jag undra men det är väl bara att ge sig tusan på att upp kommer jag alltid så blir det säkert bra. Jag får ta i lite extra helt enkelt. Jag hoppas ju att fotograferna står på andra platser än just dessa två backar som jag nämnt så det inte syns hur jobbigt jag tycker att det faktiskt är. I Italien blir vi ett gäng på 4 personer (vad jag vet hittills) som sliter oss uppför dessa backar tillsammans den där söndagen i början av juli. Jag, Ulf, Fredrik och Tore är därnere mellan den 29/6-4/7. 

Ser man på banprofilen nedan för loppet ser det ju ut som ett av Lygnens 3h spinningpass så i sak bör jag ju vara förberedd eftersom jag slitit mig igenom dem plikttroget i vinter. Även om loppet är något längre än de övningarna. Chileresan är ett stort plus att ha fått vara med om också i sammanhanget. Det går ju faktiskt en hel del nedför också - det ska man inte glömma bort. 

Banprofil
Här är loppets hemsida Maratona dles Dolomites och nedan är banprofilen;

 
Från Italien åker jag, Ulf och Fredrik sedan vidare till de franska alperna där vi ska vara från den 7/7. Dagarna däremellan hittar vi säkert några roliga berg att cykla omkring i på vägen.
 

Lopp 2, Frankrike - Etape du tour

I Frankrike blir vi några fler, då får vi också tjejsällskap (hurra!) av Maria och Lena (hoppas jag). Även Dag, Jerry och Ulf nr2 ska ansluta till vårt boende i Flumet. På söndagen den 10/7 kör vi allihop Etape du tour. Ett lopp som Ulf, jag, Fredrik och Dag körde förra året men då i en annan bansträckning. Detta lopp är ju alltid en av de verkliga etapperna på Tour de France, som amatörer får köra ca en vecka innan den stora cirkusen anländer.
 

I år är sträckan 14,6 mil och går mellan Megeve och Morzine i de franska alperna. Det är 4000+ höjdmeter även på denna sträckning. Dock ser denna profil lite snällare ut än den i Italien (eller?). Förra årets Etape du tour var ju så rolig att köra så det måste göras igen tänkte vi. Kul att vi blir några stycken som är på plats samtidigt. Här har vi inte heller cyklat tidigare så det blir kul med nya berg att bestiga. Loppen är välarrangerade och prisvärda om man jämför med svenska arrangemang och miljöerna är fantastiska. Dessutom andas hela alpområdet cykling denna tid på året och det är lätt att känna sig hemma i miljön. Fler cyklister borde prova den här typen av cykling!

Ulf och jag åker sedan hemåt den 13 el 14/7 så vi får några bonusdagar i Europas sommarcykelmecka. 

Banprofil
Här är Etape du tours hemsida och nedan är banprofilen:

 
Ja, det är ju lätt att längta till sommaren med såna planer men det är nog bra att få några månaders träning till så att bergspassen blir ännu roligare att ta sig an. Nu börjar ju våren ge sig lite till känna här i Göteborg så snart är det full rulle ute på vägarna, det ser jag också fram emot.

Aktivitusuppföljning - flipp eller flopp?

Igår var jag på uppföljning på Aktivitus, jag har ju haft ett träningsschema nu sedan i mitten av november (16 veckor) med förhoppning att jag ska kunna utveckla mig lite mer inom cyklingen. Mitt schema har innehållit mellan 4-6 pass i veckan, med olika upplägg och syfte med passen och har baserats på mina egna testresultat som jag hade i oktober då jag sist var och gjorde tester. 
Jag kör vo2-test i oktober, utom tävlan i diverse skönhetstävlingar:)
 
Jag har ju inte tränat så strukturerat tidigare så det är lite nytt att gå och testa sig och få svart på vitt hur jag är skapt och i vilken form jag är i. Det går liksom inte att smita undan sina egna testresultat utan det är ju rätt avslöjande hur man har tränat eller inte när uppföljning ska göras. Att få hjälp med struktur är ett jätteplus. Jag har, liksom många andra, en viss utmaning i min vardag med att få mitt arbetsliv att gå ihop med ett intensivt träningsupplägg. Särskilt som jag reser en hel del i tjänsten, har en chefstjänst och ganska ofta "är behövd" på tider utanför 8-17. Jag får använda min kreativitet när jag planerar träningen för att få det att funka och också vara hållfast i hur viktig träningen är för att jag ska må bra. 
Så här ser Aktivituslokalen i Göteborg ut i suddigt format
 
Att gå på ett träningsschema ska ju egentligen innebära att jag själv styr över träningstillfället och kör exakt enligt det upplägg som står på schemat. Här har jag ju inte lyckats med det till 100% i och med att jag rest mycket i jobbet men har försökt att hitta alternativa träningsmöjligheter som motsvarar upplägget på passen i så stor utsträckning som möjligt. Jag skulle väl säga att jag hållt mig till schemat till ca 80% och det är väl så mycket jag med planering och god vilja har kunnat få till. En stor fördel för mig med att ha ett träningsschema är att det är lättare för mig att bestämma mig för att verkligen prioritera min egen träning och blir därmed noga med att sätta gränser kring mig själv, jag prioriterar inte bort träningen som det kan bli annars. På det sättet får jag balans mellan jobb och mina egna behov. Det gäller att hitta sina sätt när livet pockar på och kräver tid till många saker samtidigt. 
 
Nåväl, hur har jag upplevt schemat nu då? Jag måste säga att det har varit en bra balans mellan hårda pass, långpass och vilotid. En reflektion jag gjort är att jag knappt varit sjuk denna säsong, mot föregående säsong då jag fick förkylning stup i kvarten. Det tar jag som ett bra tecken på att schemat och upplägget varit bra. Det har egentligen inte funnits några tråkiga pass tycker jag, man får försöka hitta det positiva i vetskapen av att varje pass förmodligen ger något och uppskatta att det är lite variation i det från gång till gång. 
Många sidor är det..med förklaringar till alla pass i schemat och syftet med dem
 
Resultatmässigt är det ju lite spännande att se om det verkligen har hänt något på dessa 3,5 månader eller inte? Testerna jag gjorde igår visade att jag har förbättrat min ftp (tröskelvärde)med 4,5 %, vo2 (syreupptag) med 15% och hade även bättre resultat på wingate-testet (uthållighet/anaerob effekt) med 3,5-6%. Procentuellt, i jämförelse med mig själv, såg det vad jag förstår alltså rätt bra ut med dessa ökningar. Det innebär ju nu att jag får höja mina träningsvärden och börja utgå från lite nya wattsiffror och pulssiffror när jag får mitt nya träningsschema om några dagar, som Richard Larsén på Aktivitus sätter ihop till mig. Det känns spännande att se vad han hittar på den här gången, jag har själv fått ange vad mina mål är och hur mycket jag kan träna på ett ungefär. Richard kom själv 2a på SM förra året så jag har stor tilltro till hans förmåga att bedöma hur jag ska träna och det verkar ju ha funkat rätt bra med det jag gjort under vintern.
 
Jag är riktigt nöjd hittills och kan verkligen rekommendera andra som behöver hjälp att hitta en bra struktur i sin träning att gå och göra tester och få hjälp med ett program. Det är ett väldigt bra sätt att få lite mer krut ur de där timmarna man ändå lägger ned på att träna. Varför inte se till att man blir lite bättre i relation till sig själv om man ändå kämpar på tänker jag. Det kan hjälpa vem som helst och är värt den peng man betalar. Det går ju även att använda friskvårdsbidrag så bara att nyttja. 
 
Puh, det var ju skönt att det märktes att jag har investerat rätt mycket tid och energi till att utveckla mig i vinter. Det ger en bra motivation att köra på även under våren och cykelsäsongen och att försöka nå mina mål (jag verkar till viss del ha glömt bort att jag anmält mig till Ironman i augusti och jobbar på att hitta motivationen till att kasta mig i bassängen).
 
 
Visa fler inlägg