Mallisveckan

Hade i år en veckas cykling på Mallorca att se fram emot, tillsammans med ett gäng härliga cykelkompisar från hela landet. Lotta som arrangerar det hela bokar in oss på ett hotell i Cala Mayor och man kommer och åker när man vill och cyklar så mycket eller lite man vill i lite olika fartgrupper. Ett kanonupplägg som väl kan mäta sig med arrangerade resor, skillnaden är att det här inte är så schemastyrt och kostar inte heller skjortan. I år var det många som passade på att vara nere över påsk, liksom jag och Ulf, vilket gjorde att det fanns många alternativ till bra cykling i olika grupper.

Torsdag Ulf och jag körde med det större gänget, distanspass 15 mil med ca 30-fart. Vi var ca 15 pers och det rullade på bra. Ljuvligt att få ta av sig kläderna och cykla i sommardress. Resan inleddes med en poliseskort eftersom "vi" råkade köra ut på motorvägen. Poliserna tog sitt uppdrag på allvar och lotsade oss rätt efter att ha stängt av vägen för trafik en stund. Känns som Sverige har lite att lära där! Jaja, mindre lyckad start men ett gott skratt. Resten av dagen rullade på bra!

Poliseskort av den vänliga spanska polisen

Fredag Ulf och jag ville köra i bergen innan benen skulle bli alldeles för sega. Sagt och gjort, det fick bli Sa Calobra, Piggen, Soller på en och samma dag. Drygt 15 mil till i härligt väder, nästan 3000 höjdmeter och bara glädje. Kändes mycket bättre än förra året och vi var hemma innan det blev mörkt - alltid en bedrift!

Ulf och jag efter Sa Calobra

Lördag Dags att möta upp tjejerna från SubXX! Jag skulle först leta mig till Santa Maria för att möta upp 4 av de som bodde i Palma och sen skulle vi köra till Sineu och träffa de andra drygt 13 tjejer (inte bara SubXX) och cykla lite tillsammans. Sagt och gjort, det var ju ett litet helsike att hitta varandra i Santa Maria men efter mycket letandes och ringandes gick det bra. Vi fick lite fin motvind och kalla vindar på väg till Sineu men väl där hittade vi både tjejerna och värmen började återkomma. Tillsammans cyklade vi sedan till Felanitx och uppför San Salvador, kändes tungt med backen denna dag med gårdagen i benen. Men det gick och upp kom vi. Vi skildes åt med den stora gruppen och vi  var började trampa mot Palma igen. Det var lättare sagt än gjort och vi hamnade givetvis lite vilse (det gör man på Mallorca) och fick gena över en 4 km lång mountainbikeväg. Vet inte ens om man kan kalla det väg. Grusigt och stenigt och rätt svårt att köra med racer, men peppar peppar. Vi tog oss igenom och fick punka först efter att vi kommit ut på den stora grusvägen, bra jobbat tycker jag! Skratten ljöd högt i skogen. Jag vinkade hejdå till tejerna  i Palma och körde strandpromenaden hem medan det började skymma. Väl hemma i Cala Mayor stod det 19 mil på mätaren och benen kändes rätt möra.

Palmatjejerna - äntligen!

Jag på San Salvador

Anette på mtbvägen.

Söndag
Vilodag! Ulf och jag hade tänkt att ha en aktiv vilodag så vi snörde på oss skorna för att gå ner till Palma och så småningom titta på Flandern Runt på storbild på nån pub. Ja, så mycket vila kanske det inte blev då det tog i princip hela dagen att knata bort till Arenal där vi mötte upp Lotta och Trond på en sportpub. 2,5 mils promenad med bara frukost och kaffe i magen borde ha satt igång fettförbränningen den dagen i alla fall. Var rätt hungriga när vi kom fram och passade på att äta. Sen tog vi bussen hem medan de andra cyklade tillbaka.

Måndag
Ulfs jobbarkompis inkl andra kompisar som skall köra sub 7.30 med Lyngnern hade kommit. De ville köra ett kuperat pass. Så, vi hängde på och jag kände rätt snart att det här blir en jobbig dag. De med pigga ben - mot mig med betongben i backarna. Jaja, bara att trampa på så länge jag orkar. Det blev en jobbig dag. Upp och ned, upp och ned längs Andratx,  Estellencs, Banyalbufar och Valldemossa, sen kände jag mig helt död. Men inte de pigga killarna inte. De ville fortsätta till Deia vilket de också gjorde. Ulf och jag började cykla hem och fick oss ca 10 mil den dagen. Jobbiga mil. Riktiga bendödarmil.

Pigga killar, trött fotograf

Tisdag
Last day! Som alltid försviner ju dagarna extremt fort när man cyklar bort dem. Idag ville vi prova nya saker som andra pratar om så vi begav oss till Orient för att köra uppför den stigningen, dryga 450 m. Jag, Ulf och Dennis körde och tog det rätt lugnt. Vi skulle sen vidare till Binnisalem för att kika in i en cykelaffär och sen till Sineu för att testa velodromen. Det var kallt idag och blåsigt, så det var ganska trögrullat. Orient var väldigt fint och kul backe, framförallt på nervägen där man kunde stå på riktigt bra. Vi körde ikapp med lite Stockholmsfolk och sen skulle vi ta raka vägen till Binnisalem, något som inte gick så bra utan vi körde lite vilse. Väl i Binnisalem kikade vi i cykelaffären och åt lunch. Passande nog glömde jag min vindväst i butiken och fick gå tillbaka för att hämta den, då såg jag Martin som hade gett sig iväg med de andra killarna mot Sa Calobra under morgonen men vikit av hemåt då han tyckte att det var för kallt. Så han gjorde oss sällskap vilket var superduper, en till som kunde hjälpa till att dra i motvinden:) Vi hittade velodromen i Sineu och körde ett varv. Det var fullt tillräckligt tyckte vi och ingen kände väl egentligen att man hade en karriär som velodromcyklist att blicka fram emot. På hemvägen lutade det både lite upp och ned och det blåste såklart rejält så vi lät Ulf dra så mycket som möjligt:) 12 mil till handlingarna - 72 mil totalt och en bra avslutning på en fantastisk vecka, längtar hårt till nästa år!