Abloc Winterrace

Nu är det drygt 3ish veckor sedan vi körde Abloc Winter Challenge och dagen därpå Abloc Winter Race. Jag tänkte skriva några rader om just Winter Race. Det var ju premiär detta år för denna tävling, med en total prissumma på 50 000 kronor för herr- och damklasserna. Hatten av för arrangörerna att få ihop en så fin peng att tampas om mitt i vintern! Den enda detaljen (som kan upplevas som lite besvärande) för att kunna erhålla något av priserna är att man måste köra de där 340 kilomterarna i Winter Challenge dagen innan.
 
Jag tänker att det nog inte är alla som taggar igång på tävlingar av detta slag men som sagt, prissummor i denna klass ser vi sällan i andra cykeltävlingar så det är väl bara att pallra sig upp och köra resonerar jag när jag tittar på anmälningssidan. Inte enkom för prispengarnas skull utan för att det är en chans som sällan ges och det vore synd att inte aktivt delta i att hedra cykelsporten och arrangörer som fått till detta. Sen halkar fingret liksom till och vips så får jag en bekräftelse på min anmälan. Jaha. Typiskt mig. Jag tänker sällan på hinder och jag kan ju bevisligen inte låta bli sådana här saker, jag har inte begåvats med eftertankens förmågor. Just där förtränger jag glatt att jag absolut inte är i tävlingsform och inte ens är säker på att jag pallar att köra Vättern dagen innan. Det fanns självklart inte någon ångraknapp så det var bara att gilla läget och låta bli att tänka på den här grejen tills det är dags.
 
Jag är i efterhand tacksam att jag anmälde mig innan jag var på plats i Jönköping och hade kört Winter Challenge (då det gavs chans att efteranmäla sig till loppet). Jag är säker på att det var ett vinnande koncept. 
 
Okej, till tävlingen! 
 
Vaknar på morgonen med en kropp som känns ganska tung och i behov av att få vila. Gårdagen har satt sig i både ben och huvud och jag har en våldsam lust att ligga kvar i sängen. Men det är bara att kliva upp, klä på sig klubbdressen och få i sig lite frukost. Vid kvart över 10 samlas vi för lite tävlingsinfo och gemensam rull ut ur Jönköping till tävlingsbanan, som ligger vid Tabergs motorbana drygt 1,5 mil från centrum. Skönt att få trampa ur lite och känna på det innan vi ska ge oss på lite mer aktiv cykling. 
Innan avfärd mot Tabergs motorbana Foto: Abloc
 
Snart framme vid motorbanan Foto: Abloc
 
Tävlingen ska köras i två heat - där heaten är 10 varv gånger 1800 meter. Banan är sådär lagom blöt och geggig och i och med att det är en motorbana så är den slingrig med en hyfsat jobbig backe kort efter starten. Den där backen är typ det enda jag ser framför mig när vi ska starta. Jag ska alltså cykla uppför den totalt 20 gånger innan jag får vila idag. Hur ska det ens gå till undrar jag stilla innan startskottet går.  
 Ingrid och jag jagar dampallen Foto: Fredrik Henning
 
Vi kör på i heat 1, det rullar på även om det går rätt trögt. Det är några spurtvarv där det finns möjlighet att få extra sekunder tillgodräknade inför heat 2, vilka jag och Ingrid Kjellström tampas om att ta. Vi har bra sällskap av varandra och är ungefär lika slitna under detta heat. Men det är bara att räkna ned antalet varv och det som från början kändes som en oöverstiglig uppgift visar sig ändå gå att klara av. Åtminstone det första heatet! Efter dryga 45 minuter går vi i mål på den första omgången och jag hade skaffat ett litet försprång men det är ändå ovisst hur utgången kommer att bli inför nästa heat. Tanken i huvudet efter omgång 1 var bara "kanske att vi kan korta ned antalet varv till hälften nu", det känns inte möjligt att köra runt i 10 varv till. Men nä, så enkelt ska det ju inte vara utan det var bara att hoppa upp på sadeln igen och peppa inför 45 minuters körning till. Lagom till denna start började det självklart snöa på oss - så som det ska på en vinterutmaning!
Inför heat 2 Foto: Fredrik Henning
 
Som så många gånger förut visar det sig att man klarar mycket mer än vad huvudet vill få en att tro. Det är klart att det går att snurra runt i 10 varv till, det är ju bara som ett kortare träningspass får man tänka. Och så kör vi igen. Snön fortsätter att falla lite lätt och det är allmänt halvmisärväder. Perfekta förhållanden med andra ord. Vi kämpar i alla fall på och herrarna har kört på i en betydligt högre fart än oss tjejer så vi gör vårat eget lopp. Spurtpriserna fördelar sig ungefär som i första heatet. När varv 9 är avklarat och vi kör på det sista ser jag mest fram emot att få komma i mål och värma mig. Att jag lyckas kamma hem första vinsten och därmed ro hem jackpoten i vinstpemgar på 11 000 känns givetvis riktigt bra - men just i stunden och även efteråt känns det som att alla som tagit sig igenom denna dag är vinnare på något sätt. 
 
Sista biten i backen var asfaltsbelagd till skillnad mot den första Foto: Fredrik Henning
 
Sen blir det prisutdelning såklart och här går det inte att ta miste på att vi alla är glada över detta arrangemang, som vanligt när det gäller Ablocs kreativa påhitt. Ett jättetack till er för två bra dagar, oslagbart grymma priser, massor av gofika och den härliga stämningen. Tack till Ingrid för fighten! Tack också till er som trotsade kylan och tog er till Tabergs motorbana för att heja på oss. Sist men inte minst, tack till er som tryckte på kamerorna och tog alla fina bilder på oss.
 
Jag hoppas att cykelSverige får möjlighet att köra detta roliga race även nästa år. Missa inte det i så fall!
Alla pristagare skiner ikapp med snöflingorna som singlade ner på oss Foto: Fredrik Henning
 
Nu fortsätter vinterträningen med den "riktiga" tävlingssäsongen i sikte!