Tour de Gran Canaria

Det är oklart om det var en jättebra uppladdning med att köra VinterVättern inför en veckas cykling på Gran Canaria. Med tre vilodagar kändes det ändå okej och grymt att få miljöombyte. Dags att packa resecykel, kortärmat, riktiga cykelbyxor (vinterbyxor är något annat) och solkräm. Vi hade bokat resa från Köpenhamn eftersom det visade sig vara väldigt mycket billigare än att flyga från Göteborg, drygt halva priset - tips till er som blir sugna att dra till denna ö på vintern.

Avresedag nyårsafton med ankomst till hotellet lagom till nyårsbuffén. Vi bodde på IFA Bueneventura i Playa del Ingles, ett hotell som många cyklister verkar välja när de är på denna typ av resa. Ett stort hotell med över 700 rum nära utfartsvägar, affärer etc. Rummen är tillräckligt stora för att ha två cyklar på och man kan även sova 3 i rummen utan att det skulle vara något större problem. Maten på nyårsbuffén var lite över förväntan och det passade bra inför veckans cykelaktiviteter.

Dag 1 Kustrunda Playa del Ingles- Puerto de Mogan t or ca 2,5h
Nyårsdagen, vi hade bestämt att cykla en runda med Freemotion Bikecenter, som arrangerar turer med guidning i olika fartgrupper. Vi hade siktat in oss på en 10-milarunda men eftersom mängden människor som inte partajade igår var ganska liten så blev det en kortare 7 mils runda längs kusten mellan Playa Ingles-Arguineguin-Puerto Rico-Puerto De Mogan tur och retur istället. På den här ön är det ju väldigt kuperat så längden på rundorna kommer att vara rätt oväsentlig, det är höjdmetrarna som kommer dominera. Just denna runda var väldigt mild på den punkten; 949 höjdmeter. En bra uppstartsrunda med havsutsikt och ett gott gäng blandade människor från olika länder som cyklade i 2,5h. Vädret var ju alldeles fantastiskt, nästan för bra för att vara sant, 20+ och inte ett moln på himlen. Så får det gärna fortsätta! Längs denna sträcka behöver man ha baklysen att slå på i de tunnlar som passeras, polisen brukar tydligen kontrollera och stoppa cyklister som inte har det så bra att ha med sig i packningen.
På vägen tillbaka blåste det ju rätt intensivt vilket det brukar göra här så det kompenserade den "platta" sträckan. Det här var en bra förstadagssträcka, benen fick trampa ur sig flygresan och kroppen fick känna värmen från solen. Det går ju att förlänga den ytterligare såklart men har man en vecka på sig behöver man ju inte trampa loss allt första dagen.

När vi sen kom tillbaka till hotellet planerade vi självklart att besöka nån av poolerna men fastnade på balkongen och tittade ner på dem istället. I morgon, då ska vi hoppa i...
Lätt att fastna på balkongen på seneftermiddagen...

Dag 1, Playa Ingles-Arguineguin-Puerto Rico-Puerto De Mogan tur och retur. 70 km, 950 höjdmeter.

Dag 2, Presa de la Ninas ca 3,5 h
Dags att börja tänka höjdmeter. Ídag ska vi köra drygt 9 mil och 1850 höjdmeter med Freemotions Sport XL-grupp. Man träffas 9.15 på Sandy Beach hotell och drar iväg runt 9.30 i gemensam grupp. Vi är ett drygt 15-tal som ska utföra denna övning tillsammans. Vi startar tillsammans med sportgruppen som är ett tiotal, alla kör gemensam väg till Soria där sportgruppen vänder tillbaka till Playa del Ingles.

Vägen går inledningsvis längs kusten men svänger upp mot bergen i El Pajar, mot Soria. En grön dal som är rätt flack den första milen innan den drygt 8 km långa stigningen börjar. Här är det fri fart i gruppen och alla trampar på i sin egen takt. Snittlutningen är på 8% och det känns som att det flyter på bra. Väl uppe i Soria säger vi hejdå till den andra gruppen och fortsätter upp till Tauropass på en liten sidoväg som är helt sjukt jobbig. Det är brant som fasen, vägen är smal med dåligt underlag, det kommer störande jeepar som tränger sig förbi och benen är på god väg att lämna in här. Andra i gruppen verkar helt oberörda. Här träffar vi svenske Stefan som är en trevlig person och skönt att snacka lite svenska med. Jag kan säga att denna sträcka var på god väg att sabba resten av dagen för mig och även andra. När man kommer ut från vägen kan man vända på huvudet och se att det sitter en "cykling-förbjuden-skylt", aha. Väl uppe på något som liknar en topp möts vi av ett litet stånd med försäljare och en man som delar ut apelsiner. Dags att ta ett kort break vilket kändes passande och vi sveper i oss en varsin cola innan vi fortsätter.
Freemotiongänget

Nu vill ju huvudet att lidandet ska vara över så vi kan mysköra i utförslöpor men riktigt så enkelt är det givetvis inte. Vi ska till Ayacata så det är drygt 1,5 mil och 400 höjdmeter kvar. Bara att trampa på med andra ord. Gruppen håller ihop och bitvis är vägen rätt dålig så det tvingar oss till att hålla ett okej tempo i alla fall. Framme i Ayacata (1300 möh) är det kaffestopp och ingen äter någonting. Ingen fikarunda här inte! Ayacata är ett bra bikestopställe, det inte vimlar av stoppställen här uppe i bergen. Jag får i mig en kaffe och någon annan dricker ett okänt antal papayadrinkar innan vi kör vidare. Nu går det i alla fall nedåt och det är första egentliga utförskörningen för mig sedan kraschen i Frankrike i somras. Jag var lite osäker på hur jag skulle känna inför det men jag känner ingenting särskilt utan tycker det är lika kul som vanligt att köra fort. Skönt!
En glad Ulf kommer uppför en av många backar

Det går som sagt utför men det kommer några uppförskörningar också som dämpar lyckokänslorna några gånger. En av dessa störande backar är 300 meter lång och 25%. När man har cyklat som vi gjort idag känns det inget vidare att mötas av något som uppfattas som en vägg. Men bara ge sig tusan på att komma över till andra sidan och få köra hem med lite fart under fötterna. På väg ner får någon punktering så det blir till att vänta vackert på en trottoarkant tills han dyker upp igen efter rätt lång tid. Rulltiden är idag 3,5 timme och då avverkar vi drygt 9 mil med 1850 höjdmeter. I flera partier är stigningarna mellan 20-25% vilket känns i benen. Det här är en bra dagsrunda men absolut inget för den som inte tycker om backar, det har säkert framgått.

Väl tillbaka till hotellet tänker vi att nu ska vi bada i poolen. Sen tittar jag ner i dem från balkongen och intalar mig att antalet baciller som finns däri kommer att göra mig sjuk. Tänker att nä, det ska jag inte alls utan sitter skönt kvar i eftermiddagssolen på balkongen.

Dag 2 Playa del Ingles, El Pajar, Soria, Ayacata, Fataga, Playa del Ingles 90 km och 1850 höjdmeter

Dag 3 Gran Canarias topp, 6 h
Idag hade Ulf och jag egentligen tänkt att köra runt hela ön, en sträcka på ca 21 mil och x antal höjdmeter. Men vägen på västra sidan var avstängd så vi tänkte om och det var nog bra kändes det som i efterhand. Vi gav av oss av innan 9 på morgonen och tänkte i alla fall ta en längre runda och hålla på ungefär hela dagen. Så vi körde bort förbi Puerto Rico vidare till Mogan, där det började att gå lite uppför och sedan vek vi av till höger in en ny dal som leder upp mot Tauropasset/Ayacata där vi var igår. Den här dalen var behaglig (tyckte hälften av oss), inga 25%-iga stigningar men däremot gick det ju uppför väldigt lång sträcka innan vi kom upp till Tauro. Här får man uppskatta att ligga och nöta. Från Tauro kunde vi sedan vägen bort till Ayacata där vi stannade till för att ta en välbehövlig lunchmacka.
Fina vägar som slingrar sig i dalen

Vid breaket hade vi lite snack om vilken väg vi skulle ta vidare, antingen samma som igår eller fortsätta upp till toppen på ön. Vi bestämde oss för att fortsätta de 600 höjdmetrarna upp till Pico de las Nieves (1949 möh) och kolla in utsikten från den högsta punkten. Den här vägen var slingrig och stundtals rätt brant så det var tur att vi fått fylla på med lite energi. Vissa avsnitt verkade vara utflyktsmål för charterbolagen då det var vädligt mycket bussar och bilar som trängdes på den smala vägen. Nu har vi cyklat uppför i 4 mil och det blåser kalla vindar. Väl uppe vid toppen fanns en fin utsiktsplats där vi liksom alla andra, tar foton och känner lättnad över att vi ska få åka nedåt istället för uppåt från och med nu. Dock blåser det mer och mer och det är lite kallt häruppe. På med vindvästen.
Jag på väg uppför

Vi svänger nedåt La Pasadilla mot Ingenio och här är det riktigt spännande. Först är vägen katastrofdålig och det känns obehagligt att åka då det är väldigt grov och gropig asfalt. Det känns inget vidare under en lång sträcka, det skakar så njurarna håller på att gå sönder. Så småningom blir vägen bättre men då blåser det istället sjukt mycket, underifrån och från överallt på något sätt. Vi kommer ut på långa öppna partier längsmed bergssluttningen där man normalt sett vill stå på ordentligt men det går knappt att hålla sig på vägen. Så det blir till att bromsa för att hålla balansen och inte vingla omkull i vindarna. Synd på utförskörningen. Väl nere i Ingenio är det lugnare och nu har vi bara en plattsträcka kvar till Playa del Ingles. Klockan är rätt mycket så vi kommer inte hamna i poolen i dag heller, skönt då slipper vi tänka på det. Cykeltiden idag är 6 timmar med dryga 2700 höjdmeter. En bra dag!
På toppen av ön

Dag 3 Playa Ingles- Puerto Mogan-Ayacata-Pico de las Nieves-Ingenio-Playa Ingles 136 km 2700 höjdmeter

Dag 4, Sankta Lucia ca 3:50 h
Idag har vi bestämt träff med Tomas, klubbkompis från HCK. Planen är en lugnare runda med fikastopp och lunch. En gorunda med andra ord. Vi rivstartar med någon slags spurt genom stan innan vi hittar ut till uppfartsvägen mot Fataga, vi cyklade åt andra hållet häromdagen så det var roligt att få vända på rutten och köra uppför istället för utför här. Denna dal är vacker från båda hållen, vägen slingrar sig längs bergskanten och det är lite vykortskänsla över det hela. Vi trampar lugnt idag och njuter bara av fina vyer och av solen som värmer i ryggen.
Ulf och Tomas är på gång

Vi passerar Fataga, San Bartholome och tar en liten avstickare för att titta på ett fint hotell som ligger inrymt bland berg och buskar med en jättefin utsikt. Inget dunka-dunka som i Playa del Ingles här uta bara fågelkvitter och tystnad. I S:t Lucia stannar vi till för lunch och njuter återigen av värmen och att inte ha bråttom någonstans. Riktigt trevligt.

Vi fortsätter sedan vidare mot Aguimes på bergskammen och det är en böljande sträcka som det är lätt att hitta ett flyt i, rena propagandacyklingen. Väl nere i Aguimes känner vi nästan igen oss men en karta ska man alltid ha med och undersöka, även om man tror att man är på rätt väg. Lite kloka huvuden senare så vet vi säkert att vi är rätt ute.
Kartläsning pågår, nästan som på Mallis

Snart känner vi igen oss och har samma plattsträcka att se fram emot som igår från Ingenio. Den enda skillnaden är att vi stöter på ett Freemotion-gäng på ca 8 pers som vi lägger oss bakom och får en väldigt behaglig hemfärd med bra fart. På den här sträckan är det ofta medvind på vägen hem, det är ju trevligt att lägga turerna med den vetskapen. Vi hänger med bort till Freemotion och tar en fika innan vi åker hem till hotellet. Planerar att hoppa i poolen såklart men får tillbaka min bacillnoja när jag hör alla skrik därifrån och tittar ned i den. Balkonghäng med cashewnötter funkar bra istället.

Dag 4, Playa del Ingles,  Fataga, San Bartholome, St Lucia, Aguimes ca 83 km och 1530 höjdmeter

Dag 5, Bandama Crater och Valsequillo ca 4h
Idag ska vi köra med Freemotion igen, träffar på svenske Stefan som var med på måndagsrundan. Vi är cirka 10 personer som ska sätta oss i en minibuss för att åka till den östra sidan av ön och sedan cykla söderut för att komma tillbaka till Playa Ingles. Bussturen tar ca 40 minuter och vi blir avsläppta vid en bensinmack där turen börjar. Starten är okej i några kilometer innan det blir dags att trampa på riktigt, här finns några avsnitt som är groteska med 20-26% lut. Som tur är kommer dessa i början av rutten så när de väl är avklarade blir det lite mer hanterbart. Vi åker upp en slingerväg till det första stoppet, Bandamacrater. Här är det fin utsikt över den östra sidan med havet i blickfånget.
Fin utsikt över Bandama
Bandama

Efter detta är det ytterligare klättringar så det blir ingen vila på ett tag. Vi ska dock ha både ett kaffestopp och en lunchbreak idag vilket känns ganska lyxigt. Innan fikat ska vi avverka en 8 km lång klättring och det är ju bara att trampa på. Det går rätt bra för de flesta, någon kille har haft problem att hänga med redan från början och när vi stannat för kaffestoppet tar han en cigg och hoppar av:)

Det går mycket upp och ned ett tag och här är det roligt att cykla, lätt att få med farten i uppförsluten och att hitta en bra rytm. Det förändras och ett par mil innan vi kommer till lunchstoppet i Aguimes blåser det rejält och vägen slingrar sig samtidigt som det går utför. Jag har lite problem med kurvorna som är aningen för skarpa för att jag ska ta dem riktigt bra och får extra träning i att trampa ikapp killarna när det går uppför direkt efter kurvorna. Vissa verkar som gjorda för att köra i denna miljö. Det går rätt fort i dessa avsnitt och här får jag bita i, riktigt bra träning måste jag säga! Men jag tror att det var fler än jag som var lite glada över att det var lunchbreak.
Freemotiongänget

Nu är det bara plattåkning hem och eftersom det blåser rätt mycket kliver ett par av killarna som "vilat sig" fram och drar oss tillbaka till Playa del Ingles. Det går ju inte jättesakta med tanke på att vindarna friskar i rätt ordentligt. Kul körning och en väldigt trevlig dag trots att det idag var molningt i stort sett hela dagen. Jag körde på rätt bra trots att det var slitigt ser jag på Strava, lyckades kamma hem fyra kronor till och med:) Vi stannar på Freemotion och tar en kaffe med Stefan och hans brorsa innan vi åker hem med inställningen av att vi ska bada i poolen. Vilket vi självklart inte gör idag heller.

Dag 5, Bandama Crater, Valsequillo, Telde, Ingenio, Los Coralillos, Playa Ingles ca 97 km och 2200 höjdmeter

Dag 6, Finalrunda Playa Ingles, Monte Leon, Ayagaures (kan också vara en startrunda) ca 1:45h
Idag är fötter och ben slitna. Känns som min Vintervättern plus denna vecka satt sina spår så idag får det bli en kortrunda med rätt få höjdmeter. Solen skiner igen efter gårdagens moln och allt känns bara bra. Förutom att det är sista dagen men så är det ju alltid. Vi träffar HCK-Tomas igen och planerar att köra i drygt 2h så vi ger oss av mot Monte Leon och sedermera Ayagaures. Det är en bra stigning på dryga 560 höjdmeter där dalen vi åker igenom är skuggad stora delar av uppfärden. Det är en kylig dal men solen tittar fram så småningom och värmer. Det är väldigt lugnt här när alla beachjeepar passerat oss, ingen annan trafik. Vi cyklar och njuter av utsikten och snackar mer än vi trampar känns det som. Summerar resan och ön osv. Stannar och kollar kartan såklart och är lite glada ihop.
Kartläsning var det vi egentligen skulle göra...

Vi rundar dalen och kör ner på högra sidan av den och här kan man ligga i en skön utförskörning. Men det finns ingen sol på denna sida och det måste vara ett riktigt köldhål här för det är verkligen iskallt så benmärgen fryser till is. Nu vill vi bara trampa oss in i solskenet och den kommer lagom till att vi passerar Aqualand. Sen är vi på fikajakt och ska leta efter nåt passande ställe, vi irrar omkring i Maspalomas med omnejd innan vi struntar i det och åker till Freemotion och tar en fika istället. Vanemänniskor vaddå?
Jag och Tomas innan fikat

Sen säger vi hejdå till varandra och tackar för ännu en fin dag. Jag cyklar inget mer då jag har behov av vila men Ulf tar en extratur bort till Puerto Rico och hälsar på några arbetskamrater. Jag sitter på balkongen, tittar på poolerna och njuter av solskenet innan vi börjar packa väskorna för hemfärd. En grym vecka är till ända!

Dag 6, Playa Ingles, Monte Leon, Ayagaures ca 36 km och 560 höjdmeter

Summeringen av Gran Canaria blir att jag gärna återvänder hit för att vinterträna.

Bra pris även mitt under jul/nyår (med flyg från Köpenhamn), fantastiskt väder (kan ju variera kraftigt), vackra vyer, lagom lång flygresa, smidig transport, bra arrangemang av Freemotion (om man vill cykla med andra och ha någon som hittar), bra boende och mat, grymma berg, många vägar att välja på. Fina pooler (att titta på). Väldigt bra träningsmöjligheter och hög kvalitet på cyklingen men man får nog vara i någorlunda form för att orka cykla så kuperat som det är här flera dagar i rad. Ska man bo på IFA Bueneventura rekommenderas att ta med öronproppar om man får rummen mot poolområdena där det är uppträdanden sent in på kvällarna.

Jag (vi) har absolut inget att anmärka negativt på!