Tävlingspremiär i Örestad

Ja så var det dags för tävlingspremiär i Barsebäck, Örestadsloppen. Jag ska köra både tempo och linje och ser mycket fram emot att testa tempohojen som jag tyvärr inte kört mer än ett par mil på i år. Hade med mig Stikkan från klubben i bilen de dryga 30 milen på fredagen till det glamorösa vandrarhemmet vid Barsebäcks före detta kärnkraftverk. Här är det inte så uppmuntrande. Baracker som ligger mitt ute i ingenstans med en känsla av hög strålning både här och där. Som grädde på moset finns det på toaletten i rummen anslag från typ 2007, som handlar om svininfluensan och hur ofta man bör tvätta sig och att lägga extra fokus på att gnugga under naglarna så att bakterierna verkligen försvinner. Det spär liksom på känslan av att cykeltävlingar på denna nivå innebär helglyx (eller inte).

Bunkerfeeling i Barsebäck

Jaja, vi går och lägger oss i rimlig tid för att kliva upp till en lördagsförmiddag med tempolopp.

Lördag, tempoloppet

Jag ska starta 11.16 och har sällskap med Stikkan upp till startområdet för att hämta nummerlapp, hälsa på lite folk och annat man gör innan loppet. Vid 10.55 åker vi så och ska mäta in cyklarna och här börjar stressnivån öka rejält. Cykeln blir inte godkänd - styret inkl bågarna mäter för långt enligt de regler som kom för 2 år sedan. Fail! Pulsen är nu uppe på rött redan innan jag startat och jag ser mitt tempolopp försvinna i tomma intet eftersom jag ska starta om en kvart. Jag känner mig som en riktig amatör, vilket jag också är:) Men jag bestämmer mig snabbt för att köra loppet på linjecykeln istället och kanske att jag hinner till starten om vi cyklar raketfort och hämtar den. Stikkan hänger med och jag får i alla fall en rejäl uppvärmning tack vare detta. Väl på vandrarhemmet kastar jag linjecykeln på bilstället och gasar på upp till starten. Är försenad men inte mer än några minuter så jag ber snällt om att få starta vilket kommissarien säger okej till. Ny tid 11.20 som är precis i stunden. Klockan har startat några sekunder innan jag trampar iväg. Puh, vilken kass uppladdning – men jaja, nu är jag ju i alla fall på gång.

Adjö långa tempobågar, ni kommer att bytas ut eller sågas av till nästa lopp.

Loppet är 3 mil på en relativt flack bana, som vanligt blåser det ju en del här och de första 1,5 milen består av motvind, runt 4-5 sekundmeter skulle jag tro och lite mer i byvinden. Lite lätt irriterad känner jag mig eftersom jag så gärna ville köra på tempocykeln men det går ändå ok tycker jag och försöker mentalt att trycka bort den dåliga starten. Förra gången jag skulle köra tempoloppet här, för två år sedan, missade jag en högerkurva och jag körde helt fel vilket gjorde att jag fick bryta loppet. Så nu är jag åtminstone glad att jag har fattat var jag ska svänga och att jag prickar rätt. Det är bara att trampa på till vändpunkten. Jag passerar en från klassen D50 och det känns i allafall bra. Tillbakavägen blir en belöningstramp då det är fin medvind i princip hela vägen. Riktigt härligt, mer sånt!

Väl i mål har jag ett snitt på 37,3 vilket jag ändå är nöjd med. Med detta kommer jag 3a, 16 sekunder efter 2:an och ett par minuter efter 1:an. Tror ju att jag hade kört på en bättre tid med tempocykeln men känner mig hyfsat nöjd med min prestation med tanke på förutsättningarna. Som Stikkan sa, hade du varit inställd från början på att köra med linjecykeln hade du kört snabbare ändå. Det gäller ju att inte bli bitter i sådana här lägen. Känslan är ändå att jag lyckades disponera min kraft rätt bra under loppet och det kommer jag ha nytta av på framtida aktiviteter. Jag har inte kört särskilt många tempolopp så får öva mig under denna säsong tänker jag. Killarna i HCK (Stikkan, Fredrik och Johan) kör också tempoloppet med lite varierande resultat från 5e plats till 23e.
 Prispallen på tempoloppet

Söndag, linjelopp

Så dags för linjeloppet med start kl 11.35. Morgonen bjuder på ok väder, det har varit lite till och från i väderprognoserna men klart är att det förmodligen kommer blåsa mer och mer under dagen och att det är stor sannolikhet för regn. Hemma i Göteborg har det snöat på morgonen och både MMS och Facebook visar upp mindre smickrande vårbilder med snöfall och slask. Bara hålla tummen att vi slipper det härnere.

HCK-killarna startar 10.15 och verkar hänga med bra i klungan, det lilla jag ser när jag är uppe i startområdet. Kul!

Vår klass D40 startar med D30, D50 samt sportklass så vi är ett 10tal tjejer som ger oss iväg. Vi kör på en 12,6 km bana och ska trampa 5 varv.  En högersväng och 5 vänstersvängar plus lite höjdstigningar. En ganska rolig bana tycker jag, så länge jag kan ta kurvorna någorlunda. Det blåser ju självklart en del och vi trampar i motvind i ungefär halva banan, sen blir det skön sid- och medvind.

Efter cirka 8 kilometer ska vi svänga vänster och i och med att jag ligger främst går det bra att trampa till i kurvan. Jag och två från min klass drar iväg lite från övriga och fältet spricker upp.  Avståndet ökar till resterande gäng ochnu är vi en liten skara som trampar på tillsammans. Det är jag och en av de två tjejerna som står för draget här, den tredje av oss gör ett par försök att lägga sig och dra men faller snabbt tillbaka och ligger sedan på rulle i stort sett hela loppet. Det blåser lite mer för varje varv vi kör, det duggregnar och det är allmänt kallt. Vi turas om att försöka göra några ryck men inser att det kommer bli svårt att hänga av varandra när det är så pass blåsigt som det är. Varje varv är ungefär detsamma, förutom de två sista. Då får vi sällskap av snön som lägger sig fint i ansiktet och kyler på ännu mer. Känns som det kan vara lite halt också. Inte jätteskönt cykelväder faktiskt. Jag inser att det kommer bli en spurtuppgörelse och förstår också att det inte är till min fördel, jag är ju inte vassast i spurter direkt. Däremot har jag och den här ena tjejen ju dragit runt oss tillsammans i en hyfsad fart vilket jag får vara nöjd med. Och ja, självklart blir det spurt. Och nej, jag är inte jag bäst där utan vinner gör ju den som har vilat mest. Alltså hon som legat på våra hjul i dryga 6 mil och som glider så fint förbi på upploppet. Så är det i cykling. Jag kommer trea idag igen. Men samma som igår, inte bli bitter utan ta med det positiva för att lära till nästa gång. Träna spurter kanske? Vi snittar enligt resultatlistan på 36,6. Ok för att vara premiärlopp och bara två som drar med den vinden. Jag konstaterar att resultatlistan för loppet är fel då det står att övriga tjejer körde fortare än oss. Chipstrul eller klockning ett varv för tidigt tro?

Jaja, hur som helst så är jag ändå nöjd med mina lopp även om jag inte fick resultaten på min sida. Bara att kämpa på och hem och fixa tempocykeln så jag kan använda den nästa gång. Våra HCK-killar körde bra och fick några topp10-placeringar i sina klasser.

Restaurangbesök på lördagen i Landskrona - Idas by the sea. Skippa bunkern och åk hit - rekommenderas varmt!

Nästa tävling blir Göteborgsgirot 7 maj där jag nu bytt klass så jag kan köra tävling tillsammans med elittjejerna, det blir skoj även om jag inser att det kommer bli ordentligt svettigt.